Ćwiczenia zmysłów cz. 1

Zmysły to wrota, przez które wrażenia świata zewnętrznego przechodzą do mózgu, dostarczając materiału do dalszej przeróbki umysłowej: powstawania postrzeżeń, wyobrażeń i pojęć. U dzieci w wieku do lat 7-miu rozwój Zmysłów postępuje nadzwyczaj szybko i dlatego powinny być one pielęgnowane z wielką troskliwością.

Obowiązkiem wychowawców jest stworzenie dla dzieci takiego otoczenia i dostarczenie takiego materiału, które służyć mogłyby do metodycznego kształcenia i rozwijania zmysłów, a tern samem do poznawania cech przedmiotów.

Ćwiczenie zmysłów musimy stosować do wieku i rozwoju dziecka. Dziecko będzie lubiło tylko to, co odpowiada poziomowi jego pojęć. Przy tym ćwiczenia muszą być stopniowane, gdyż zbyt łatwe nie pobudzą zainteresowania, a za trudne zniechęcą. Jakość i szybkość wykonania pracy dziecka da możność wychowawcy robić ciekawe spostrzeżenia nad stopniem jego uwagi i psychicznym rozwojem.

Materiał do ćwiczeń zmysłów, jaki podaje Montessori, jest cenny, ale dla naszych dzieci niezupełnie odpowiedni; zbyt jednostronny, za suchy i nie pobudza dzieci do twórczości, oprócz tego jest w nim za dużo form geometrycznych. Możemy śmiało zastąpić figury geometryczne przedmiotami, wziętymi z bliższego otoczenia dziecka, jak stopniowanej wielkości pudełkami, stopniowanej długości patyczkami, gałązkami, buteleczkami i t. p.