Ćwiczenia zmysłów cz. 4

Zespolenie cech istotnych utoruje drogę do ogólnego pojęcia przedmiotu, jak owoc, pokarm, sprzęt, bielizna itp.

Tym sposobem cała praca umysłowa dziecka, jak widzimy, opiera się na tych wrażeniach, które otrzymuje ono z zewnątrz za pomocą zmysłów. Jest to pierwszy stopień kultury duchowej, osiągnięty drogą obserwacji.

Przy ćwiczeniu zmysłów należy stopniować trudności i liczyć się z tern, żeby wszystkie zajęcia były zawsze interesujące i miłe.

Ten warunek właśnie potęguje trudności, nasuwające się przy przygotowywaniu i zdobywaniu pomocy wychowawczych. W handlu mamy ich bardzo mało, a wobec tego, że te, które są, nie mogą zadośćuczynić potrzebom indywidualnym, każda wychowawczyni musi je sobie stale przygotowywać; w ciągu jednego roku nie skompletuje bowiem całości.

Jako materiału zużytkować musi różnego rodzaju przedmioty, których dostarczy najbliższe otoczenie: ogród, pole, łąka, las, brzeg morza lub rzeki.

Ogród, pole, las, łąka dadzą rośliny, nasiona, suche owoce, zioła, liście, owady; brzeg morza lub rzeki, kamyczki różnych kształtów i wielkości, rozmaite muszelki; Woda – rośliny wodne, rybki, ślimaki, które można trzymać w akwarium, sitowie, trzcinę.

Każda pora roku dostarcza sezonowego materiału do ćwiczeń zmysłów.