Ćwiczenia zmysłów cz. 6

Z dziećmi młodszymi (3 letn.) ćwiczenia odbywać się mogą przy współudziale wychowawczyni, która usiłuje kojarzyć nazwę z podnietą uczuciową dziecka. Np. dzieci dostają po jednej lalce w bibułkowych sukienkach. Wychowawczyni pokazuje swoją lalkę, wymienia barwę jej sukienki i prowadzi rozmowę tak, by dzieci przyswoiły sobie pojęcie (barwy), następnie jej nazwę. Moja lalka w zielonej sukience idzie na spacer – kto ma taką samą, niech idzie za nią. Żółte laleczki chcą się zabawić w kółko. Niech każdy wymieni kolor sukienki lalki itd.

Korzyść, jaką dzieci z wyżej wymienionych ćwiczeń odnoszą, jest na razie mało widoczna: na pozór wygląda to, jak zabawa, albo praca ręczna.

Niezależnie od tego jednak, w jakiej formie przeprowadzone, ćwiczenia zmysłów w wysokim stopniu wpływają na rozwój spostrzegawczości u dzieci. Dziecko z biegiem czasu zaczyna samorzutnie skupiać uwagę na własnościach przedmiotów, a tern samem bliżej je poznaje. Wchodząc do szkoły, dziecko takie wnosi zmysły bardziej zaostrzone, skupioną uwagę, silniej rozwiniętą spostrzegawczość i zdolność do badania przedmiotów.