Dary „Froebla” cz. 5

Jakoż powinniśmy mu dopomóc, ale umiejętnie, ze świadomością rzeczy, kierując czynnościami dziecka, urządzając mu zabawy, podsuwając odpowiedni materiał; matka, wychowawczyni powinny jasno zdawać sobie sprawę, czego potrzeba w danej chwili, jakim jest stopień rozwoju wychowanka. Wszystko, cokolwiek zapoczątkujemy w przeszłości, w teraźniejszości i później, winno prowadzić ku wzmocnieniu zaufania do nas, a przez to ku miłości i poszanowaniu. Kluczem do takiego świadomego oddziaływania jest obserwacja – obserwacja trojakiego rodzaju. 1) Obserwowanie siebie samego (introspekcja tak w czasie teraźniejszym, jak i w przeszłości, zwłaszcza zaś w możliwie wczesnemu dzieciństwie. 2) Spostrzeżenia nad dzieckiem, dokładne zbadanie jego sił, zdolności i wymagań. 3) Skrzętne poznanie środowiska, jego wpływu na wychowańca: czy odpowiada ono warunkom prawidłowego rozwoju, czy też wywołuje zboczenia”. Pragnąc przyjść z pomocą wychowawczyniom przez zużytkowanie współczesnego sobie materiału, Froebel nie poprzestaje na wskazówkach i radach teoretycznych, ale sam kroczy drogą przez siebie wytkniętą, próbując dobrać szereg gier i zajęć, odpowiadających naturalnemu rozwojowi dziecka.

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    cegła ręcznie formowana
    cekiny metaliczne
    cena sufitu napinanego
    Cennik mycia elementów ultradźwiękami
    centrum medyczne zary
    centrum medyczne żary
    certyfikat gost
    certyfikat kompetencji zawodowych cena
    certyfikat kompetencji zawodowych egzamin
    certyfikat kompetencji zawodowych książka