Kształcenie zmysłu wzrokowego – barwa cz. 1

Pierwsze zaznajomienie dziecka z barwą odbywa się bardzo powoli i wymaga wielu ćwiczeń i przykładów. Trzeba, by dziecko skojarzyło barwę z nazwą.

  1. a) W tym celu gromadzimy różne przedmioty jednej barwy, które mogą interesować dziecko. Np. na stole leży czerwona piłka, czerwony beret, chusteczka, wstążeczka, lalka w sukience czerwonej itp. Dziecko dotyka kolejno przedmiotów i powtarza: piłka czerwona, wstążka czerwona, czerwony beret itp.
  2. b) Dziecko ma odnaleźć omawiany kolor z pomiędzy przedmiotów o kolorach odmiennych. Więc z pośród kolorowych patyczków, foremek do guzików lub perełek – (w tym wypadku) dziecko wybiera tylko czerwone. Na sznurku, przeciągniętym przez pokój, zawieszamy na nitce przedmioty różnych barw; dziecko powinno odciąć ten przedmiot, który ma barwę czerwoną.
  3. c) Dziecko odnajduje w otoczeniu lub na ulicy przedmioty koloru np. czerwonego: czy widziało skrzynki do fistów, jakiego były koloru? – Czy się kiedy skaleczyłeś, jakiego koloru była krew? itp.
  4. d) Na łące ułożyć wiązankę z samych czerwonych żółtych kwiatów.
  5. e) Zapoznać z barwami, jakie spotykamy w naturze; barwa liści w różnych porach roku, barwa krzaków, kory (na wiosnę), owoców. Barwa owadów, ptaków; barwa nieba, obłoków i t. p.