Pogląd Froebla na wychowanie wczesnego dzieciństwa cz. 6

Istotny wychowawca czystym jest 1 prawdziwym w słowie i w czynie, głęboko przejętym wiarą w ludzką naturę, dąży on do wyjaśnienia sobie ziemskiego powołania i przeznaczenia człowieka, a jako stróż przewodnik młodego życia usiłuje zrozumieć drogi i środki działania, stosując je nie do osobistości idealnej, lecz do istoty żywej, posiadającej własną indywidualność. Całą swą działalność opiera on na stopniu rozwoju danej osoby w różnych okresach życia, daje możność kolejnego przebycia wszystkich tych okresów bez skoku, tak, aby niemowlę dawało nam obraz przyszłego dziecka, dziecko zawierało w sobie przyszłego młodzieńca, młodzieniec zapowiadał człowieka dojrzałego. Dziecię nie staje się człowiekiem dopiero później, cały on zawiera się już w tym zalążku. Wpływ zewnętrzny może powołać do życia lub stłumić jego zawartość, ale czegoś nowego dodać nie może. To, czego się naucza dzieci, stanowi juz dziedzictwo ludzkości; to, co każdy z siebie wytworzy, jest czymś nowym, wzbogacającym i rozszerzającym poznanie ogólne. Skoro zaś dziecko jest już gotowym niejako zalążkiem, wychowanie tedy winno zaczynać od pierwszych dni życia, skierowując stopniowo człowieka ku zgodności pomiędzy światem myśli i uczuć, oraz światem działalności moralnej.

 

Comments
  1. Reklama

    To Cię zaciekawi:

    radca prawny mecenas Tarnów
    betonowe posadzki przemysłowe poznań
    mineralna mascara do rzęs
    montaż ciepłego parapetu
    Montaż ramek
    Mycie witryn sklepowych
    nagrobki piła
    napęd do przyczep kempingowych
    napęd do przyczepy kempingowej
    napędy obrotowe